نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1541
-
الف
+

«محمد طاهر زهیر»: برای حفظ هویت افغانستان باید آثار تاریخی را حفظ کنیم

هرگوشە کشور نمایانگر تاریخ عظیم، باشکوه و کهن این سرزمین است و به خاطر حفظ هویت و تاریخ کشور، باید سرمایه‌های تاریخی و داشته‌های فرهنگی حفاظت شود.

به گزارش آی فیلم 2، نشست مشورتی «کمیته ملی حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در زمان منازعات مسلحانه» به ریاست «محمد طاهر زهیر» با حضور «محمد رسول باوری» معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ و شماری از نمایندگان وزارت‌ها و نهادهای ذیربط برگزار شد.

درآغاز این نشست سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در رابطه با صدماتی که در سال‌های جنگ و حوادث ناگوار به آبده‌های تاریخی و میراث‌های فرهنگی کشور وارد شده است و همچنان حفریات غیرقانونی و قاچاق آثار باستانی و نسخه‌های خطی، معلومات داد.

او گفت: بیش از ۴۰ سال نابسامانی و جنگ‌ها در کشور، بیشترین آسیب به میراث‌های فرهنگی کشور وارد شده است؛ شماری از داشته‌های تاریخی کشور ویران شده است و از ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار اثر تاریخی موزیم ملی غارت شده است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ نقش نهادهای امنیتی را در هماهنگی با ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ در ولایت‌های کشور در راستای جلوگیری از حفریات غیرقانونی و قاچاق آثار تاریخی، مهم دانست و بر همکاری بیشتر این نهادها تأکید کرد.

وی افزود:  هرگوشە کشور نمایانگر تاریخ عظیم، باشکوه و کهن این سرزمین است و به خاطر حفظ هویت و تاریخ کشور، باید سرمایه‌های تاریخی و داشته‌های فرهنگی حفاظت شود.

فلیپ رییس بخش فرهنگی یونسکو در افغانستان در صحبتی ایجاد «کمیتۀ ملی حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در زمان منازعات مسلحانه» را گام ارزشمند در راستای حراست از میراث‌های فرهنگی دانست و همکاری یونسکو را در زمینە تطبیق کنوانسیون‌های ۱۹۵۴ – ۱۹۷۰ و همچنان حفاظت از میراث‌ها تاریخی افغانستان، ابراز کرد.

 «دلاور نذیرزوی» مشاور ارشد حقوقی وزارت اطلاعات و فرهنگ، در رابطه با طرز العمل «کمیتە ملی حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در زمان منازعات مسلحانه» که او آن را در ۵ فصل و ۲۲ ماده، ترتیب کرده است، معلومات ارایٔه کرد.

همچنان اعضای کمیته به خاطر غنای بیشتر این طرح، نظریات و دیدگاه‌های شان را ابراز کردند.

درانتها، باوری به جمع‌بندی نشست پرداخت و سه گروه در چوکات این کمیته مشخص شد که در راستای قانون گذاری ، تدابیر امنیتی و ارتباطات، کار کنند.

گفتنی است که کنوانسیون‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۷۰ از مهم‌ترین کنوانسیون‌هایی است که تا اندازه‌ای متضمن حفاظت از میراث‌های فرهنگی در جریان منازعات مسلحانه است و  از قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی، کشورهای عضو جلوگیری می کند و افغانستان در سال‌های اخیر به عضویت این کنوانسیون‌ها در آمده است.

بیشتر بخوانید :

افغانستان جاذبه های توریستی زیادی در سطح جهان دارد

درخواست رئیس جمهور افغانستان برای بازسازی منار پنجم مصلی هرات

بازسازی هوتل «تخت استالف» پس از سه دهه ویرانی

مرمت اساسی یک بنای تاریخی دو هزارساله در «هرات»

«قلعه بُست هلمند» مرمت و بازسازی می شود

کار بازسازی «استوپه‌ توپ‌دره» تکمیل شد

۱۶ آبده تاریخی در ولایت «غزنی» بازسازی می شود

اختصاص ۱۶۰ میلیون افغانی اعتبار برای بازسازی آثار تاریخی افغانستان

 م ا 

نظر شما
ارسال نظر